För att vara mer konkret på vilka besparingar återbrukad inredning ger, kan vi titta på ett scenario där ett kontor för 10 personer, möblerat helt med återbruk jämfört med nytillverkad inredning. Resultatet är tydligt, en bibehållen visuell inredningsidé med besparing på både miljö och kostnad.
Den totala inköpskostnaden för lös inredning blir i detta fall 257 250.-, vilket är en bra bit under halva kostnaden jämfört med nytillverkad inredning. Alla produkter är från kvalitativa välkända och vanligt förekommande varumärken på marknaden. Summan hade kunnat minskats med ytterligare ca 30% vid val av mindre kända varumärke.
.
Produkterna har en generell leveranstid på en vecka, vilket i principen den tid det tar att emballera och frakta möblerna. Lägger man till hantering, inbärning och montering kan man beräkna den totala leveranstiden till ca två veckor. Från beställning till att det står monterat på plats.
.
Den stora besparingen görs framför allt på miljöbelastningen. I detta exempel görs en estimerad miljöbesparing på hela 6 395 kg Co2e jämfört med om man köpt nytillverkad inredning.
.
10 st Höj och sänkbara bord 1400mm fabrikat SA möbler, 10 st Ergonomiska arbetsstolar fabrikat HÅG, 8 st långa och 8 st korta bordsskärmar fabrikat Edsbyn, 5st skjutdörrs förvaringar fabrikat Horreds, 2st golvskärmar fabrikat Lintex, 3 st soffor fabrikat Lammhults, 5st fåtöljer fabrikat Johanson Design, 2 st soffbord fabrikat Swedese, 2 st mötesbord fabrikat EFG, 16 st helklädda stolar med armstöd fabrikat Offecct, 2st runda cafébord fabrikat ÖVRIGA, 8 st stol klädd fabrikat Arper, 4 st golvlampor fabrikat Fambuena, 2st taklampor lunchrum fabrikat Zero, 2st taklampor mötesrum fabrikat Zero.
En annan fördel med återbruk är att man från början ser utförandet produkterna finns i med faktiska bilder. Detta gör att det går att göra en vision som stämmer överens med det slutliga resultatet. Osäkerheten kring det samma produkt i annat tyg eller en renderad bild uteblir och det faktiska resultatet och sammansättningen är tydlig. Ett bra verktyg för att planera sin inredning på ett autentiskt sätt är använda vår digitala moodboard där produkter samlas i produktlistor och sedan visuellt och automatisikt presenteras visuellt som en bildpalett.
Kvalitativa möbler kostar mer, håller längre men har ofta en väldigt lång leveranstid när man beställer nytillverkat. Fördelen med återbruk är att det är samma möbler men under halva nypriset i kostnad och leveranstid på en vecka. Produkterna är kvalitetssäkrade, uppfräschade och redo att hålla i många år till. Dessutom lämnar vi 2 års garanti på alla produkter vilket generellt motsvarar garantin på nytillverkat. Och hållbarheten - den får man alltid på köpet!
.
Har ni ritningar eller funderingar på hur ni vill ha det och tankar på att använda er av återbrukad kontorsinredning som uppfyller ergonomiska behov? Vi kan hjälpa er att översätta den till produkter som fyller ert behov. Enkelt och visuellt får ni en överblick på hur produkterna ser ut tillsammans och att projektet håller den budget ni satt upp. Vi förklarar också grunden till val av produkt samt erfarenheter kring det fabrikat och produkt som föreslås.
Vi vet vilka produkter som håller måttet över tid, samt de material som bör används för respektive yta för lång hållbarhet och full funktionalitet. Den kunskapen är viktig att få med sig i ett projekt och är en trygghet att luta sig mot!
.
Våra kundrådgivare kan inredning och delar gärna med sig av den kunskapen till er. Tillgängliga på telefon, mail och chat hjälper dom er att hitta de produkter som ni behöver - och att dom levereras när ni behöver dem.
☎️ 010 - 750 09 40
✉️ info@place2place.se
chatten är bemannad 08-17 vardagar
.
👉Vill ni ha fler tips på hur man inreder kontoret? Ni har väl inte missat vår guide för lunchrummet, ergonomiska kontorsstolar eller mötesrummet? Ni hittar alla guider här!