Gislaveds kommun har tecknat avtal på upp till 7 år på tjänsten place2place re:circulate som innebär att medarbetare inom kommunen kan dela möbler och inventarier med varandra.
– Vi såg ett stort behov av att effektivisera, förenkla samt samla ihop arbetet kring vårt möbelförråd i en gemensam kanal, berättar Isac Ekerhed, verksamhetsutvecklare, Serviceavdelningen, Gislaveds kommun och fortsätter:
– Detta tillsammans med en förhoppning om att spara in både på miljön och kommunens ekonomiska resurser.
Tidigare har medarbetarna hört av sig till ansvarig på möbelförrådet via telefon och mail för att få information om tillgängliga inventarier. Därefter har information om tillgängliga inventarier delats ut.
– Bokningen görs i dagsläget med hjälp av post it lappar med namn, adress och arbetsplats. Därefter har man själv ansvarat för att boka utkörning av möblerna.
Processen har varit tidskrävande, och nu vill kommunen effektivisera och förenkla tillgängligheten för sina medarbetare.
– Ett av målen var extra tydlig redan i planeringsfasen: att främja cirkuleringen av befintliga inventarier bland våra medarbetare. Här erbjöd place2place en lösning som vi tror att alla som någon gång nätshoppat känner sig hemma i.
Den nya lösningen innebär ett stort steg framåt för att effektivisera och modernisera arbetet inom kommunen.
Från och med december 2024 börjar Gislaveds kommun använda place2place för att cirkulera möbler och inventarier. Inför uppstarten har kommunen valt att anpassa verktyget efter de behov som finns just nu, bland annat kommer de koppla verktyget mot det egna ärendehanteringssystemet.
Hur har uppstartsfasen varit?
– Den har varit smidig. Vi har fått möjligheten att modifiera verktyget efter våra egna önskemål och place2place har varit väldigt tillmötesgående i den dialogen. Hög känsla för service och med målet att vi som kund ska bli så nöjda som det bara går.
Genom att samla och digitalisera information om befintliga möbler och inventarier förenklar kommunen den interna cirkulationen. Det nya digitala verktyget ger en tydlig överblick över tillgängliga resurser och underlättar planering och logistik för medarbetarna. Dessutom minskar det behovet av onödiga inköp och transporter, vilket bidrar till både ekonomiska besparingar och minskat klimatavtryck.
– Målet framöver är att minska kommunens inköp av nyproduktion, återanvända och restaurera det befintliga, med hjälp av kommunens snickeriverksamhet. Samt att bidra till ett mer hållbart samhälle genom en cirkulär ekonomi, avslutar Isac Ekerhed.
place2place re:circulate är ett digitalt verktyg som gör det enkelt för kommuner och större företag att dela och återanvända inredning internt. Genom att använda verktyget via sin telefon eller dator kan anställda snabbt och smidigt annonsera ut möbler och inredning de inte längre behöver. Istället för att göra nya inköp, kan andra inom organisationen ta över dessa resurser utan kostnad, vilket både minskar onödiga inköp och bidrar till en mer hållbar process.