Så här säljer man på place2place
.
Att sälja hos place2place
För att sälja produkter på place2place behöver vi registrera ett konto åt er. Har ni produkter ni vill sälja? Välkommen att kontakta vår Kundservice.
.
Genom vår marknadsplats erbjuds tillverkare, retailers, återbrukshandlare och andra företag möjligheten att sälja utställningsmöbler, överskottslager, begagnade möbler och övrig inredning.
.
- Vad kostar det att sälja på place2place marknadsplats?
*Att annonsera kostar ingenting. Vid försäljning avgår kommissionsavgift om 20% på försäljningsbeloppet + adm. avgift på 95.-/order till place2place AB. Efter levererad vara fakturerar Ni place2place beloppet enligt er försäljnings bekräftelse som Ni erhållit vid ordertillfället. (Vad fakturan skall innehålla står på försäljnings bekräftelsen.)
.
LÄGG UT PRODUKTER TILL FÖRSÄLJNING/SKAPA ANNONS
När du är inloggad kan du via konto-ikonen välja ”sälj produkter” och påbörja din annonsering. Titta gärna på en liknande annons för inspiration och tänk på att bra foto säljer, gärna flera. Tydlig produktinformation och mått behöver vara med.
- När syns mina annonser på place2place marknadsplats?
Vi godkänner annonser löpande och har som mål att alla inkomna annonser ska publiceras inom samma dag de kommer in.
.
PRODUKTFÖRFRÅGAN
När du får en förfrågan på en produkt blir du aviserad via mail. Svara på förfrågan genom att gå till din produkt på sidan, längst ner under produktinformationen svarar du köparen.
- Om jag får produktförfrågan från mer än en köpare, vad gör jag då?
Genom att svara på alla förfrågningar ökar du chansen till försäljning. Den som först tar produkten till kassan och genomför köp får den. Övriga förfrågningar förfaller då automatiskt och aviseras att produkten är såld.
- Ser köparen vem jag är som annonserar?
Nej, din annons är helt anonym tills köpet är genomfört. Meddelandet skickas från vårt system och köparen får även ditt svar därifrån.
- Hur snabbt måste jag svara?
En produktförfrågan måste besvaras inom 72 timmar, annars förfaller den . Den tidsramen gäller för både säljare och köpare. Vill du försäkra dig om att få sälja produkten är det bra att svara så snabbt som möjligt.
.
VAD HÄNDER NÄR PRODUKTEN ÄR SÅLD?
När produkten är såld får du ett ordererkännande på mail. Där står även uppgifter till köparen så ni kan ta kontakt kring ev praktiska frågor, leverans eller upphämtning.
- När får jag betalt för det jag sålt?
Sålda produkter faktureras place2place enligt utskickad försäljningsbekräftelse/order. Fakturan ska märkas med det ordernummer som anges på försäljningsbekräftelsen samt vara utställd på 30 dagar från det datum fakturan skickas. Faktura kan ej skickas innan fullgjord leverans.
- Vad händer med annonsen när produkten är såld?
När produkten säljer slut i antal tas annonsen automatiskt bort av systemet.
- Om jag har frågor kring min försäljning?
Kontakta oss via chatt eller på telefon 010 - 750 09 40. Ha gärna aktuellt ordernummer tillgängligt.
.
Vi har tekniska lösningar för automatiska överläsningar av produkter samt avräkningar på lagersaldo som ger en sömlös upplevelse. Kontakta vår kundservice så berättar vi gärna mer!
.
Se våra sälj och leveransvillkor här
.
Place2place kan inte garantera att försäljning av upplagda varor kommer att ske utan likt all annan försäljning bestämmer marknad, efterfrågan och pris om/när försäljning sker. Place2place förbehåller sig rätten att i godkännande/publicering av annons ändra uppenbara fel i egenskaper eller beskrivning av produkt utan att kontakta annonsören.
Så här köper man på place2place
1. SÖK EFTER PRODUKTER
Enklast hittar du produkten du letar efter genom att välja huvudkategori och sedan underkategori. Kategorierna når du högst upp under sökrutan. Det går även bra att fritextsöka – men är att föredra om du är säker på produktnamnet.
- Om jag inte hittar produkten jag söker efter, vad gör jag då?
Enklast och snabbast är om du kontaktar oss via chatten, så kan vi hjälpa dig direkt. Du kan även prova att göra en produktbevakning som meddelar dig automatiskt när produkt du sökt efter inkommer igen.
.
2. LÄGG I VARUKORG
När du hittat produkter du är intresserad av lägger du dem i varukorgen. Produkterna ligger kvar i din varukorg som en inköpslista tills du väljer att gå vidare eller ta bort dem. Varukorgen kommer ihåg dig även om du loggar ut.
- Vad händer om en produkt säljs som ligger i min varukorg?
Om du har en produkt i varukorgen som säljs till någon annan eller tas bort av säljaren får du ett meddelande om detta.
- Hur gör jag om jag vill ha mer information om en produkt?
Varje produkt har ett unikt produktnummer som man ser ovanför produktbilderna. Ta kontakt med vår kundservice och ange vilken information du söker på det aktuella produktnumret
.
3. PRODUKTFÖRFRÅGAN
För att kunna ta produkten vidare från varukorgen till kassan måste du ställa en produktförfrågan till säljaren vilket görs direkt från varukorgen. Här anges önskat antal, vecka för leverans eller avhämtning samt om du vill få ett fraktförslag. En produktförfrågan är endast en fråga till säljaren och innebär inte att du köpt någon produkt.
- Varför måste man göra en produktförfrågan?
Produktförfrågan ställs för att få bekräftat att produkten finns kvar hos säljaren och att den är tillgänglig för dig att köpa. När säljaren svarat får du ett mail till den adress du angivit i din profil när du skapade kontot.
- Ser säljaren vem jag är?
Nej, din förfrågan är helt anonym tills köpet är genomfört. Meddelandet skickas från vårt system och säljaren får även ditt svar därifrån.
- Har jag bokat produkten när jag gör en produktförfrågan?
Nej, produkten är fortfarande tillgänglig för alla att köpa. Säljaren kan välja att acceptera förfrågningar från flera potentiella köpare på samma produkt. Den som först tar produkten vidare genom kassan köper den och då tas den automatiskt bort från sidan.
.
4. SVAR FRÅN SÄLJARE
När säljaren svarar på din förfrågan får du ett mail till den adress du angivit i din profil. Om säljaren accepterat din förfrågan visas status grön och knappen ”ta till kassan” är aktiverad. Du kan nu ta produkten vidare till kassan för att slutföra ditt köp.
- Hur snabbt måste jag svara?
En produktförfrågan måste besvaras inom 72 timmar, annars förfaller den och man får ställa om frågan på nytt. Den tidsramen gäller för både säljare och köpare. Vill du försäkra dig om att få köpa produkten är det bra att svara så snabbt som möjligt.
.
5. I KASSAN
När produkten är i kassan kan du slutföra köpet och betala med Klarna. Efter köpet är klart får du ett ordererkännande till den mailadress du angivit i din profil. Här ser du även hur du kan komma i kontakt med säljaren för närmare överenskommelse för leverans eller avhämtning.
- Kan jag ändra faktura och leveransadress?
Ja, i kassan kan du sätta alternativ faktura och leveransadress.
- Om jag har frågor kring min beställning?
Kontakta oss via chatt eller på telefon 010 - 750 09 40. Ha gärna aktuellt ordernummer tillgängligt
.
Vid köp tillkommer kommissionsavgift på 5 % på det totala orderbeloppet. På fakturan tillkommer en administrationsavgift på 95:-/faktura ex. moms. Avgifterna blir synliga i kassan innan betalning. Vi skickar samlingsfaktura /leveransvecka från place2place AB där fakturadatum utgår från överenskommen leveransvecka enligt ordererkännande.