(0 produkter)
Det finns inga produkter i din varukorg än!
Gå tillprodukterför att se fler produkter du kan handla.
Produktvärde:
0 kr (exkl moms)
Frakt: (exkl moms)
0 kr
Leverans 5-10 arbetsdagar
Leverans sker till markplan
Total kostnad:
0 kr (exkl moms)
0 kr (inkl moms)
"Återbruket behöver vara digitalt & tillgängligt för att man ska veta vad som finns på marknaden att använda, det är en förutsättning!" – Maeva Chardon / Tengbom arkitekter
Det bubblar diskussioner om återbruk i alla medier idag och frågan är mer aktuell än någonsin. Har alla branscher lyft frågan på riktigt? Är beställare av tjänster och produkter uppdaterade i frågan om vilka möjligheter som finns idag - och hur ser man på de innovativa lösningar som kommer fram i spåren av diskussionerna? Finns det framdrift i de egna interna processerna för att hitta nya vägar i arbetet med omställningen eller är man fast i gamla rutiner som försvårar arbetet med en hållbar omställning?
Vi träffar Maeva på Tengboms kontor i Malmö för en pratstund kring återbruk i projekt och hur diskussionen i projekten ser ut idag mellan arkitekt och beställare.
Har kunden en tydligare önskan om återbruk idag än för några år sedan och hur ser processen ut från idé till verklighet när man jobbar med inredning som redan är producerad?
-Ambitionen är alltid att återbruka så mycket befintlig inredning som möjligt i ett projekt. Vad finns som kan återanvändas, vad finns det för återbrukad inredning tillgänglig på marknaden att använda? Det är viktiga frågor att lyfta i varje projekt och kundernas medvetenhet och önskan om återbruk i stort ökar hela tiden, berättar Maeva.
-Redan under min utbildning var återbruk en hjärtefråga för mig och här på Tengboms ser man cirkulära lösningar som en viktig del av arbetet både i inrednings- och byggbranschen.
Vad är då den spontana reflektionen över hur man ser på återbruk i projekt idag jämfört med några år bakåt i tiden?
-Att återbruka inredning i projekten har alltid varit aktuellt så det i sig är inget nytt. Däremot är det ett tydligare önskemål från beställaren idag att inte bara se över det befintliga beståndet som kan återanvändas utan även att rita in och förbereda för inköp av återbruk som en del av den inredningen som ska upphandlas, inte bara att återanvända arbetsbord och förvaringar.
-Detta gör att man ibland får vara flexibel och vända lite på processen, inte utgå från det exakta tyget eller färgen utan mer konceptuellt och vad som kan passa in i det utifrån vad som finns tillgängligt av produkter på marknaden just nu. Utmaningen har varit att hitta ett koncept som höll helheten utan att veta vad vi skulle köpa in i förväg. Det allra bästa för miljön är ju såklart om vi kan använda produkterna utan att behöva tapetsera om eller måla dem på nytt, men om det behövs är det i alla fall bättre än att behöva producera nytt. Lika viktigt och självklart är det att använda sig av möbler som varar länge när man föreskriver nytillverkad inredning, för på så sätt håller dom länge och kan även berika en andrahandsmarknad den dag kunden inte behöver dem längre. Det stora målet för mig och Tengbom är att skapa mer hållbara och cirkulära inredningsmiljöer.
Idag står fortfarande återbrukad inredning för en liten del av den totala marknaden, hur kan man underlätta för er i föreskrivande led att jobba med återbruk?
-Återbruket behöver vara digitalt och tillgängligt för att man ska veta vad som finns på marknaden att använda, det är en förutsättning. Risken är stor att det bara finns en lokal tillgänglighet annars och det ger inte den bredd som oftast behövs i projekten. Dessutom skulle det vara väldigt tidskrävande att besöka alla platser som det kan finnas inredning på, det känns inte som en hållbar lösning idag.
Vilket är det senaste projektet du jobbade med återbruk i?
-Vasakronans nyckelfärdiga Smart & Klart koncept i nybyggda Priorn, centrala Malmö. I projektet var det över 70% återbruk. Detta var första gången jag provade att använda en digital marknadsplats online som samlar alla säljande aktörer på ett ställe, det underlättade mycket när jag letade efter produkter och hela processen gick väldigt smidigt. Tack vare en engagerad beställare i Vasakronan/Malin har jag som inredningsarkitekt dessutom fått möjligheten att pusha fram gränser, satsa på återbruk och testa nya processer.
Maeva Chardon, Tengbom arkitekter och Malin Carlsson, Vasakronan i nya Smart & Klart lokalen, Abbedissan 2 (Lokal ej färdigställd på denna bild.)
Malin Carlsson, beställare på Vasakronan - Hur gick diskussionen kring återbruk i detta projekt?
-Vi älskar hållbarhet och miljö och det är någonting som Vasakronan arbetar väldigt aktivt med. I våra Smart & klart-kontor är återvunnet och hållbart med kvalitet en genomgående röd tråd i inredning och materialval.
-Just den här lokalen är 175 kvm och är inredd för 14 arbetsplatser. Det finns två mötesrum och ett samtalsrum. Ett ljust och öppet kök med skärm där alla medarbetare kan samlas. Läget är otroligt bra med Pildammsparken och Triangeln precis runt hörnet, närhet till kommunikationer och stora exponeringsmöjligheter då lokalen har stora, härliga fönster ut mot Pildammsvägen. Vi räknar med att vara klara den 1 november, möblerna är på plats så nu är det bara sista piffet kvar.
Och resultatet, är ni nöjda?
-Jättenöjda! Tycker att vi har fått ihop ett jättefint koncept. Det kan ju vara en av utmaningarna med återbruk då man är lite mer begränsad till vad som finns tillgängligt just för stunden, men jag tycker att Maeva har fått ihop det jättefint. Vi har haft ett väldigt bra samarbete med Tengbom och det har varit roligt att jobba tillsammans med Maeva. Hon är tillmötesgående och lyhörd för kundens tankar och önskemål och inte minst väldigt duktig på det hon gör.
Hur ser du på ett större återbruk av inredning på kontoren i framtiden?
-Bara fördelar, och det kommer att bli allt viktigare att återbruka och inte bara konsumera och slänga när det fortfarande finns ett värde i produkten. Sen känns det väldigt bra att använda återbruk samt veta att någon annan kan fortsätta använda det jag inte längre behöver.
Smart & Klart konceptet låter spännande – vad innebär det?
-Lösningen är enkel, men smart – här kan företag hyra ett redan möblerat kontor. Inredning, möbler, skärmar i mötesrum, larm, porslin, datanätverk, kaffebryggare, ja det mesta som behövs på ett kontor är redan på plats. Vi kan också hjälpa till att på ett smidigt sätt addera den kontorsservice som kan behövas för att få arbetsdagen att fungera på bästa sätt. Flexibilitet blir allt viktigare och Smart & Klart är vårt sätt att möta den efterfrågan med möjlighet till snabb inflytt och flexibla avtalstider.
-Förutom snygg design och inredning så är våra Smart och Klart-kontor även utformade med fokus på hållbara lösningar: hög kvalitet i materialval, medvetet återbruk, ergonomisk och estetisk inredning, avslutar Malin.
KORT FAKTA
SMART & KLART ABBEDISSAN 2
175 kvm / 14 arbetsplatser
ca 70% av inredningen är återbruk
Arkitekt och Inredningsarkitekt: Maeva Chardon, Tengbom Arkitekter Helsingborg
ABBEDISSAN 2 (fd Priorn 5)
Abbedissan 2 byggdes år 2019 och består av 12 090 kvm kontor och 1 070 kvm butik.
Arkitekt: White
Färgsättning mattor, kök och planlösning: Här Malmö Arkitekter
Miljömärkning: Leed Platinum
I byggnaden finns en geoanläggning som producerar all värme och kyla som huset behöver.
Solceller levererar el till fastigheten.
Allt konstruktionsstål i byggnaden är återvunnet stål.
Abbedissan var vinnare av Gröna Lansen 2021.
Gröna Lansen har delats ut sedan 2001 och belönar ett miljömässigt hållbart byggande, som bidrar till en beständig stadsmiljö och klimatsmart livsstil. Vid bedömning tittar juryn på projektets möjligheter för en klimatsmart livsstil, nytänkande, process samt påverkan och betydelse för staden.
Abbedissan 2, Pildammsvägen 6 i Malmö